De lockdown raakt elke ondernemer. De cashflow, maar ook de levering van goederen vertraagt of komt tot stilstand en orders worden gecanceld. Oscar Boeder schreef dit artikel voor het Haarlems Dagblad.

Veel mkb-ers hebben slapeloze nachten over verplichtingen naar anderen, maar ook over de eigen situatie. Als facturen niet meer worden betaald, staat de economie helemaal stil en daar is niemand mee geholpen. Hoe kan je juist in deze tijd als schuldeiser omgaan met openstaande facturen, terwijl je weet dat klanten momenteel niet in staat zijn om aan hun verplichtingen te voldoen? Hoe zorg je dat de facturen uiteindelijk betaald worden, zonder dat relatie schade oploopt?

Toegevoegde waarde van de deurwaarder

Deze vragen krijgen wij dagelijks. Wij werken deze periodie gewoon door en in een telefonisch advies leggen we uit welke afspraken er mogelijk zijn en hoe je die vervolgens vastlegt. Dat betekent geen standaard incassoproduct gebruiken maar maatwerk leveren. In deze bijzondere omstandigheden is dat de toegevoegde waarde van de deurwaarder.

Communicatie is het sleutelwoord. Zoek uit wat de reden is waarom een bedrijf bijvoorbeeld niet meer bereikbaar is. Mogelijk is uw klant door de corona-crisis de bedrijfsprocessen aan het herzien en is de factuur over het hoofd gezien. Op de website van een klant staat vermeld hoe zij omgaan met de lockdown-maatregelen.

Bellen is oplossen

De campagne 'bellen is oplossen' op onze website, is een voorbeeld van onze werkwijze. Hiermee stimuleren wij ondernemers en burgers om snel te bellen om betalingsproblemen op te lossen. Samen bespreken we een passende oplossing, zodat schulden niet verder oplopen. Beslag door onze gerechtsdeurwaarders kan vaak worden voorkomen. Door het tonen van begrip voor de situatie kan veelal toch een regeling worden afgesproken. Wij controleren wel van tevoren hoe de financiële situatie van het bedrijf er uit zien en of de regeling kan worden nagekomen.

Deze crisis maakt ook de gevolgen duidelijk van ondergeschoven debiteurenbeheer. Sales en finance zijn te vaak twee afdelingen die niet communiceren. Het proces van prospect-to-cash moet regelmatig worden gecontroleerd, om te vermijden dat een openstaande factuur als verassing komt. Boeder incasso zoekt voor alle betrokkenen, juist in deze omrustige tijden, de beste oplossing.

Heeft u een vraag of mededeling naar aanleiding van dit bericht? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

Oscar Boeder, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.