Fasten your seatbelt

Stel je koopt een ticket bij een luchtvaarmaatschappij voor een vlucht van Amsterdam naar Tampa, Verenigde Staten (met tussenstop Zürich, Zwitserland). De vlucht is vier uur en vijftien minuten vertraagd. De luchtvaartmaatschappij wijst de schadevergoeding van € 300,00 af.

Als procesgemachtigde help ik de passagier bij de schadeclaim. Juridisch een uitdagende zaak. De luchtvaartmaatschappij zegt slechts “marketing carrier” te zijn en geen “operating carrier”. Ook zou door de tussenstop in Zürich de Europese Verordening voor vertragingsschade niet meer gelden.

Beperkte werking verordening

Zwitserland heeft met de Europese Gemeenschap een overeenkomst getekend waarbij de Verordening wel beperkte werking heeft. Uitgesloten zijn vluchten van Zürich naar een derde land buiten de Europese Unie.

Namens de passagier stel ik mij op het standpunt dat de Verordening wel van toepassing is. Er is namelijk sprake van een rechtstreeks aansluitende vlucht met slechts een tussenlanding op Zürich.

Kwestie niet duidelijk

Ook voor de kantonrechter blijkt deze kwestie niet evident duidelijk. Als het aan mij ligt wordt de vraag voorgelegd aan het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Wordt vervolgd, met vertraging.

Heeft u een vraag of mededeling naar aanleiding van dit bericht? Schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

Oscar Boeder, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

LinkedIn
WhatsApp